سه شنبه 29 اسفند 1402 شمسی /3/19/2024 1:33:19 PM
رئیس خانه معدن خراسان جنوبی مطرح کرد:

علیرضا باقری در گفت‌وگو با "بیرونیت" معتقد است خانه معدن خراسان جنوبی توانسته با پشتیبانی و حمایت از فعالیت بخش خصوصی در حوزه معدن نقش پررنگی در بهبود فضای کسب و کار از طریق ارتباط با مسوولان تقنینی، اجرایی و قضایی استان خراسان جنوبی ایفا کند. 
اثرگذاری خانه معدن در سیاستگذاری‌های مهم دولتی
او در گفت‌وگو با "بیرونیت" عنوان کرد: این تشکل از بدو تاسیس از طریق عضویت و حضور فعال و مستمر در شورای معادن استان و کارگروه کارشناسی ذیل آن کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کارگروه تعامل سازمان صمت و سازمان منابع طبیعی، کمسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همچنین برگزاری جلسات مستقل با مسوولان ارشد اجرایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان قضایی استان و بعضا خارج از استان در شناساندن مسائل مبتلا به فعالان بخش معدن و موانع توسعه و شکوفایی این بخش تلاش کرده و خوشبختانه در قریب به اتفاق موارد با دیدگاه‌های مثبت و حمایت‌های آنها مواجه شده است. گفت‌وگوی بیرونیت با رئیس خانه معدن خراسان جنوبی را در ادامه می‌خوانید. 
*خانه معدن خراسان جنوبی در سال 1394 به عنوان یک تشکل مردم نهاد بر اساس قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تأسیس شد؟
هدف از ایجاد این تشکل پشتیبانی و حمایت از فعالیت بخش خصوصی در حوزه معدن با بهبود فضای کسب و کار از طریق ارتباط با مسئولین تقنینی، اجرایی و قضایی استان خراسان جنوبی می باشد. این ارتباط از طریق مطالبه گری با رویکرد تعاملی در خصوص درخواست اصلاح رویه های اجرایی یا تدوین شیوه نامه های جدید در سازوکار دیوانسالاری اداری به منظور احقاق حقوق مکتشفین، معدنکاران و صاحبان صنایع معدنی در بستر اجرای صحیح قانون معادن صورت می گیرد. علاوه بر آن مقابله و روشنگری اثرات سوء تصمیمات، آئین نامه ها، توافقنامه ها و بخشنامه هایی است که گاه و بی گاه از سوی مسئولین صادر شده و فعالیت این بخش را دچار تلاطم و بی ثباتی می‌کند. این تشکل به عنوان عضو حقوقی خانه معدن ایران، سیاست‌های کلان خودر را در راستای راهبردهای مصوب شورای سیاستگذاری خانه معدن ایران که مجمع عمومی تشکل های استانی خانه معدن و هیئت رئیسه خانه معدن ایران است، برنامه ریزی و اجرا می‌کند.
*در حال حاضر این تشکل چند عضو دارد و این بهره‌برداران در کدام بخش از زنجیره ارزش افزوده معدن متمرکز شده‌اند؟ 
در حال حاضر این تشکل دارای بیش از 60 عضو حقیقی و حقوقی از معدنکاران تلاشگر این استان کمتر توسعه یافته است. اصلی ترین محصول معدنی استان که بخش بزرگی از آن در مالکیت بخش خصوصی تحت نفوذ دولت است زغالسنگ است. اکتشاف، استخراج و فراوری مس، سنگ های تزئینی، خاک های صنعتی، منیزیت، کرومیت، گوهر سنگ و اخیرا طلا از با اهمیت ترین فعالیت های معدنی در استان خراسان جنوبی است. 
*به نظر شما فعالیت خانه معدن خراسان جنوبی چه دستاوردی در استان داشته است؟ 
 این تشکل از بدو تأسیس از طریق عضویت و حضور فعال و مستمر در شورای معادن استان و کارگروه کارشناسی ذیل آن، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کارگروه تعامل سازمان صمت و سازمان منابع طبیعی، کمسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی داشته است. همچنین برگزاری جلسات مستقل با مسئولین ارشد اجرایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین قضایی استان و بعضا خارج از استان در شناساندن مسائل مبتلا به فعالین بخش معدن و موانع توسعه و شکوفایی این بخش تلاش نموده و خوشبختانه در قریب به اتفاق موارد با دیدگاه های مثبت و حمایت های ایشان مواجه شده است. اما متأسفانه در میدان اجرا به غیر از تعداد معدودی مشکلات موردی موفقیت های قابل توجهی خصوصا در موارد مربوط به منابع طبیعی نداشته ایم که علت اصلی آن قوانین و آئین نامه های اجرایی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مغایرت های محرز آنها با قانون معادن است. این واقعیت مسوولان اجرایی را در تصمیم گیری های موافق با توسعه معدنی بسیار محدود می نماید. در صورتی که همان گونه که بارها بیان شده درگیری بخش معدن با منابع طبیعی در مقایسه با بخش‌های کشاورزی و عمران و شهرسازی بسیار ناچیز است.
*معادن استان خراسان جنوبی با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و معدنکاران بخش خصوصی درگیر چه چالش‌هایی هستند؟ 
معادن استان خراسان جنوبی به عنوان بخشی از معادن کل کشور با مشکلات کلانی روبه‌رو هستند اعم از کمبود و گرانی توجیه‌ناپذیر ماشین آلات معدنی، عدم وجود زیر ساخت های لازم برای ترابری، انرژی و ارتباطات، در گیری های عدیده عرصه های فعالیت معدنی با عرصه های سازمان منابع طبیعی، بلوکه بودن بخش‌های بزرگی از استان جهت توسعه فعالیت های معدنی به وسعت چند صد برابر مساحت محدودیت های قانونی مندرج در قانون معادن، درگیری زیاد با دیوان سالاری دولتی به علت تعدد رو به افزایش سازمان ها و ادارات ذیربط و مدعی فعالیت‌های معدنی.
* خانه معدن خراسان جنوبی برای حل این مشکلات چه اقداماتی انجام داده است و چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟
تلاش های ما برای حل مشکلات در داخل استان در ذیل فعالیتهای مطرح شده در بخش‌های قبلی این مصاحبه صورت بندی می شود. لیکن به صورت کلی به علت رویکرد های تمرکز گرایانه هم در نظام تقنینی و هم نظام اجرایی کشور متاسفانه تدوین و استفاده از شیوه نامه های منطقه ای با محدودیت زمانی مشخص که بتواند مشکلات یک منطقه از کشور با مشکلات ویژه آن را با در نظر گرفتن پاره ای معافیت های و استثناء ها حل و فصل کرده، اجاره رسیدن به بلوغ و شکوفایی به آن بخش در مقایسه با مناطق بیشتر برخوردار را بدهد بسیار محدود و ناچیز است. در نتیجه کارنامه ما در این بخش نمره قبولی نمی گیرد. لذا برای حل و فصل بسیاری از مشکلات بایستی منتظر اصلاح قوانین و شیوه نامه های فراگیر کشوری باشیم. همچنین امیدوار باشیم واگذاری بخش هایی از وظایف دولت به تشکل های مردم نهاد صورت عملیاتی و اجرایی به خود بگیرد. درخاتمه از کلیه اعضای هیات مدیره و کاکنان خانه معدن خراسان جنوبی همچنین اعضا محترم که با حمایت خود انجام همین مختصر را میسر کردند سپاسگزاری می‌کنم.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین