شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 1:23:21 AM

زغال‌سنگ نوسانی‌ترین عضو بازار انرژی در هفته پایانی فروردین ماه بود. چینی‌ها برخلاف وعده قبلی تولید برق از زغال‌سنگ را افزایش داده‌اند. در بخش دیگر بازار قیمت گاز پس از چندهفته صعود بر مدار کاهش قرار گرفت و نفت برنت نیز با یک سقوط آزاد به کانال ۸۷دلار ریخت.
صعود زغال‌سنگ در هفته ریزشی نفت

به گزارش بیرونیت، بازار انرژی هفته آخر فروردین‌ماه را متعادل به پایان رساند. نفت برنت تا ۸۷دلار عقب‌نشینی کرد و به دنبال آن قیمت بنزین نیز کاهشی شد ولی در نیمه سبز بازار قیمت گاز و زغال‌سنگ رشد کردند. در بازار گاز قیمت‌ها در انگلیس و آمریکا رشد کرد ولی گاز اروپا پس از چندهفته افزایش قیمت، نزولی شد.
ترمز قیمت‌ها در بازار نفت پس از چندهفته کشیده شد. یک‌ماه قبل بلومبرگ از رشد قیمت نفت تا کانال ۹۳دلار پیش‌بینی می‌کرد، نفت برنت تا بیش‌از ۹۲دلار نیز صعود کرد ولی هفته گذشته در یک سقوط آزاد تا ۸۶دلار کاهش یافت و معاملات هفتگی را در قیمت ۸۷دلار به پایان رساند. اکنون تحلیلگران از احتمال کاهش قیمت نفت تا ۸۴دلار، ۸۱دلار و سپس ۷۷دلار در ماه‌های آتی می‌گویند. اگرچه تقاضا برای نفت از سوی بخشی از مصرف‌کنندگان افزایش یافته است. در طرف مقابل قیمت گاز طبیعی پس از چندهفته ریزش در طول هفته گذشته صعودی شد.
قیمت گاز طبیعی با افزایش بیش از ۴درصدی به ۷۵/۱دلار در میلیون BTU رسید. گزارش‌ها نشان می‌دهد ذخایر گاز در تاسیسات ۳۶درصد بالاتر از میانگین فصلی است. تقاضای صادراتی نیز در طول هفته گذشته تقویت شد ولی در اروپا قیمت گاز پس از چند هفته کاهش یافت. قیمت گاز اروپا در ماه گذشته بیش از ۱۰درصد افزایش یافت ولی هفته گذشته با کاهش ۲۸/۰درصدی به ۷۵/۳۰یورو در مگاوات‌ساعت رسید. کمتر از ۴۵روز قبل قیمت هر مگاوات ساعت گاز در اروپا حدود ۲۱یورو بود. رویترز در گزارشی نوشت: بخشی از دلایل افزایش قیمت گاز در اروپا برطرف شده است و با افزایش عرضه انتظار می‌رود قیمت گاز کاهشی شود. در طول هفته گذشته اروپا واردات LNG از کشورهای آسیایی را افزایش داد و گفته می‌شود این روند برای هفته‌های آینده نیز ادامه‌دار است.
زغال‌سنگ برخلاف نفت و گاز هفته پرحاشیه‌ای را سپری کرد. بلومبرگ در گزارشی مدعی شد، تقاضای چین برای زغال‌سنگ با هدف تولید برق افزایش یافته است. ضمن اینکه هندی‌ها نیز زغال‌سنگ بیشتری می‌خرند تا قیمت هر تن زغال‌سنگ در طول هفته گذشته با افزایش ۹۸/۵درصدی به ۷۵/۱۴۱دلار رسید. قیمت زغال‌سنگ در ماه گذشته ۹۷/۹درصد افزایش یافت. چینی‌ها آخرین‌بار پیش‌بینی کرده‌اند که ظرفیت نیروگاه‌های زغال‌سنگ خود را افزایش دهند و به دنبال آن تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با افزایش تقاضا برای برق در نیمه گرم سال احتمال رشد قیمت زغال‌سنگ نیز وجود دارد.

منبع: روزنامه جهان صنعت



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین