يکشنبه 30 ارديبهشت 1403 شمسی /5/19/2024 10:52:06 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:72409
  • زمان انتشار:سه شنبه 18 ارديبهشت 1403-23:59
  • کاربر:

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» در سال‌های اخیر با افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم و مشارکت در پروژه‌های مهم معدنی مانند طرح مس جانجا، گندله‌سازی صباامید غرب خاورمیانه و… در راستای توسعه زنجیره ارزش گام برداشته است.
«ومعادن» الگوی ارزش‌آفرینی در کسب‌وکار معدن

به گزارش بیرونیت، هلدینگ «ومعادن» هرساله پروژه‌های جدیدی را برای ارزش‌آفرینی در زنجیره اقتصادی معادن تعریف می‌کند یا با مشارکت در پروژه‌های مهم به دنبال ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در تولید است. بخشی از پروژه‌های این شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی، اشتغال‌زایی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار کشور است. هدف دیگر این هلدینگ از سرمایه‌گذاری مستقیم، کمک به چرخه اقتصادی کسب‌وکارهای مرتبط با معدن است.

این هلدینگ، تولید سالانه ۱۰ میلیون تن سنگ آهن، ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، ۵ میلیون تن گندله، ۲.۳ میلیون تن آهن اسفنجی، ۲ میلیون تن شمش فولاد و ورق فولادی را در برنامه‌ها و چشم‌انداز خود قرار داده است. تحقق این میزان تولید محصول از حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد، گامی اساسی برای دستیابی به اهداف کلان صنعت فولاد ایران و رسیدن به تولید سالانه ۵۰ میلیون تن فولاد است.

نکته قابل ذکر این است که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پروژه‌های خود را تنها محدود به زنجیره فولاد نکرده است. این شرکت از اکتشاف تا حلقه پایانی تولید انواع فلزات، ۸ پروژه را در دست اقدام دارد؛ برای نمونه، طرح معدن مس جانجا با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورو که در نهبندان سیستان و بلوچستان توسط «ومعادن» در حال اجرا است، به عنوان یک پروژه پیشران مشترک با سایر شرکت‌های معدنی در دست اقدام است. توسعه این معدن نه تنها اشتغال‌زایی ۵ هزار نفری و محرومیت‌زدایی در استان سیستان و بلوچستان را محقق می‌سازد، بلکه به شکل‌گیری زنجیره پایین‌دستی می‌انجامد و نهایتاً صادرات محصولات صنایع مسی به کشورهای همسایه را فراهم می‌کند.

این طرح، با ایجاد کارخانه فلوتاسیون ۱۳۰ هزار تنی کنسانتره مس و کارخانه لیچینگ ۳ هزار تنی تولید کاتد، درآمد سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار را برای این منطقه به دنبال خواهد داشت.

اهمیت اجرای این پروژه باعث شده تا مشارکت‌کنندگان به فکر تامین ماشین‌آلات مورد نیاز آن باشند. این اقدام افزایش ۲.۵ برابری میزان استخراج معدن را به همراه خواهد داشت. همچنین تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز، خواب سرمایه پروژه و زمان به‌ثمررسیدن آن را کاهش خواهد داد. سرمایه‌گذاری و حمایت همه‌جانبه «ومعادن» از این پروژه، استراتژی ارزش‌آفرین و مزیت‌ساز این هلدینگ سرمایه‌گذاری را به نمایش می‌گذارد که در مسیر تحقق چشم‌انداز خود تمام جنبه‌ها را از خودکفایی، افزایش ارزش افزوده، اشتغال، محرومیت‌زدایی و… را مورد توجه قرار می‌دهد.

ورود «ومعادن» به ایجاد زیرساخت‌های کلان

کمبود برق، یکی از مشکلات صنایع به طور عام و صنایع معدنی به طور خاص در سال‌های اخیر بوده است؛ به صورتی که آمارها از ناترازی ۲۲۲ هزار مگاواتی برق حکایت می‌کند. این امر، سهمیه‌بندی برق صنایع را در زمان پیک مصرف در پی داشته و سطح تولید شرکت‌های معدنی و صنعتی را تحت تاثیر قرار داده است.

«ومعادن» به منظور جبران کمبود برق مورد نیاز کشور، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات را مورد بهره‌برداری قرار داد. ورود برق این نیروگاه به شبکه برق در یک اقدام جهادی، بخشی از ناترازی‌ها را کاهش می‌دهد.

شایان ذکر است که ایران با امضای کنوانسیون سال ۲۰۱۵، تعهد و تمایل خود را در زمینه انرژی سبز را نشان داده است و احداث این نیروگاه جدید می‌تواند در راستای تحقق این هدف مهم و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی قدم مثبتی به شمار آید.

این قدم نخست شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، در ایجاد زیرساخت‌های انرژی است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۵۰، رشد قابل توجهی در مصرف انرژی در جهان و ایران به وقوع خواهد پیوست و مصرف برق نسبت به سطح کنونی، ۱۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

بر این اساس، «ومعادن» می‌تواند با استفاده از تجربه کسب‌شده در احداث نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان، پروژه‌های مشابه دیگری تعریف کند. از سوی دیگر، مدیریت ارشد شرکت اعتقاد راسخی به صنعت سبز دارد و این امر نویدبخش آینده‌ای روشن در زمینه تامین برق صنایع و توسعه زیرساخت‌های انرژی کشور است.

اقدامات «ومعادن» در راستای افزایش حاشیه سود

بررسی‌ها حاکیست حدود ۲۰ درصد از قیمت تمام‌شده عرضه محصول در بازارهای خارجی به هزینه‌های حمل‌و‌نقل مربوط است. این موضوع به تناسب مسافتی که کالا طی می‌کند در بازارهای داخلی نیز مصداق دارد. از این رو، شرکت توسعه معادن و فلزات با راهبرد افزایش حاشیه سود، پروژه‌های جدیدی را از طریق شرکت زیر مجموعه خود، «هیمکو» در زنجیره کالا تعریف کرده است. یکی از این طرح‌ها احداث پایانه مکانیزه ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی در بندرشهید رجایی است. اهمیت این طرح از آنجا نشات می‌گیرد که با تحقق طرح جامع فولاد کشور، مواد معدنی و محصولات فولادی حجم بالایی را در بخش حمل‌ونقل به خود اختصاص می‌دهند. این درحالیست که ظرفیت حمل مواد فله در حال حاضر تناسبی با نیازهای آینده کشور ندارد. بر این اساس، شرکت همراه جاده ریل دریا (هیمکو) در جهت توسعه زیرساخت‌های لجستیک مورد نیاز حمل‌و‌نقل محصولات معدنی و صنایع معدنی پروژه‌های جدیدی را آغاز کرده است.

ذکر این نکته ضروری‌ست که حمل بار مواد فله معدنی از طریق جاده، هزینه‌های حمل و نقل به بنادر کشور از جمله بندرعباس را تا دوبرابر نسبت به هزینه‌های ریلی افزایش داده است. با این شرایط، سرمایه‌گذاری شرکت برای تقویت زیرساخت‌های حمل مواد فله، اقدامی آینده‌نگرانه است.

مجموعه اقدامات شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» به خوبی نشان‌دهنده عزم و تلاش مدیران این شرکت برای سرمایه‌گذاری هدفمند و موثر در توسعه و شکوفایی اقتصاد معادن و تکمیل زنجیره های ارزش بین دو بخش معدن و صنعت به عنوان دو بخش مهم و استراتژیک اقتصاد کشور است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین