دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 شمسی /4/29/2024 10:45:48 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:71099
  • زمان انتشار:سه شنبه 28 فروردين 1403-9:46
  • کاربر:
روزنه‏‏‌های امید برای کاهش قیمت‌ فولاد

افزایش انتظارات تورمی ناشی از هیجانات اوج‏‏‌گیری درگیری در منطقه موجب شد تا قیمت محصولات زنجیره فولاد، به‌ویژه شمش فولادی، در کانال صعودی قرار بگیرد، اما با فروکش کردن اما و اگرهای ادامه تنش‏‏‌ها، امیدها به کاهش قیمت افزایش یافت و از این‌رو در بازار فیزیکی بورس‌کالای روز دوشنبه تعداد عرضه‏‏‌کننده‌ها از مشتریان پیشی گرفت و در نهایت ۶۳‌درصد شمش‏‏‌های عرضه‌شده به فروش رسید.
مشتریان شمش عقب‏‏‌نشینی کردند

تشدید تنش در منطقه از ابتدای روز یکشنبه موجب افزایش قیمت‌های داخلی و خارجی انواع فلزات اساسی به‌ویژه فولاد شد که در ادامه با فروکش کردن تب ‌‌‌و تاب و هیجانات ناشی از پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی، روند صعودی قیمت‌ها از حرکت بازایستاد و بازارها برای تعدیل قیمت‌ها دورخیز کردند.

از این‌رو در روز معاملاتی ۲۷فروردین در تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالا بیشتر شرکت‌ها و واحدهای تولیدکننده شمش فولادی در قالب فروشنده ظاهر شدند، به طوری که میزان دادوستد در سومین هفته معاملاتی سال جدید حدود ۶۰‌درصد نسبت به معاملات ۲۰فروردین کاهش یافت؛ چراکه فروکش هیجانات منطقه به گمانه‌‌‌زنی در مورد کاهش بیشتر قیمت‌ها و همچنین نرخ ارز در بازار آزاد دامن می‌‌‌زند.

از این‌رو نوردکاران و سایر مشتریان در این هفته به انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها نشسته‌‌‌اند. با توجه به میانگین قیمت معاملاتی ۲۲‌هزار تومانی هر کیلوگرم شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا، قیمت پایانی میلگرد با احتساب ارکان بورس و هزینه حمل به ۲۷‌هزار تومان می‌‌‌رسد.

بنابراین مشتریان ترجیح دادند با قیمت‌های فعلی دست به خرید نزنند و سایر معاملات در رینگ فیزیکی بورس‌کالا به صورت اعتباری انجام شد که قیمتی بیشتر نسبت به میانگین قیمت موزون اعلام‌شده به ثبت رسید.

معامله ۶۳‌درصد شمش‌‌‌های عرضه‌شده
بررسی معاملات بازار فیزیکی شمش فولاد در سومین هفته معاملاتی سال‌جاری نشان می‌دهد که نسبت حجم معاملات به عرضه از ۷۹‌درصد در آخرین هفته معاملاتی سال گذشته به ۶۳‌درصد کاهش داشته است که ۱۶‌درصد افت را گزارش می‌کند.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که حجم عرضه این محصول میانی فولاد در روز ۲۷فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نسبت به ۲۰فروردین‌ماه سال‌جاری ۲۷‌درصد کاهش داشته است. بررسی معاملات روز دوشنبه ۲۷فروردین‌ماه نشان می‌دهد بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۲۱۵‌هزار و ۷۲۹تن شمش بود که با توجه به تقاضای ۱.۷برابری حدود ۶۳‌درصد از عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت.

قیمت میانگین موزون شمش در معاملات روز دوشنبه ۲۷فروردین‌ماه ۲۲‌هزار و ۲۰۹تومان به ازای هر کیلوگرم بود که افزایش ۷درصدی را نسبت به هفته گذشته گزارش می‌کند. بررسی رینگ فیزیکی هم نشان می‌دهد که میزان تقاضا و معاملات در روز ۲۷فروردین‌ماه نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۲۰‌درصد و ۶۰‌درصد کاهش داشته‌‌‌ است.
قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌‌‌های شمش روز ۲۷فروردین‌ماه در بازه ۱۹‌هزار و ۵۰۰تومان تا ۲۱‌هزار و ۱۲۴تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. میانگین قیمت پایه شمش در روز معاملاتی ۲۷فروردین‌ماه ۲۰‌هزار و ۳۱۲تومان به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۰.۳‌درصد افت را گزارش می‌کند.

شمش با میانگین قیمت ۲۲‌هزار و ۲۰۹تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که با احتساب هزینه حمل و تولید، کف قیمت میلگرد به ۲۷‌هزار توان به ازای هر کیلوگرم می‌‌‌رسد.

در بین عرضه‌‌‌کننده‌‌‌های شمش فولادی در رینگ فیزیکی نام فولاد خوزستان به چشم می‌‌‌خورد که در روز ۲۷فروردین‌ماه حدود ۶۰‌هزار تن شمش عرضه کرده که با تقاضای ۹۶‌هزار و ۷۵۰تنی مواجه شد و در نهایت توانست ۴۱‌هزار تن شمش فولادی را با میانگین قیمت ۲۳‌هزار و ۴۱۵تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار دهد.

بررسی معاملات سومین هفته فروردین‌ماه نشان می‌دهد که فروش شرکت فولاد خوزستان بیشتر به صورت اعتباری انجام شده است و از این‌رو قیمت شمش‌‌‌های عرضه‌شده این شرکت بیشتر از سایر شرکت‌ها به ثبت رسید.

همه آهن اسفنجی عرضه‌شده معامله نشد
بررسی تالار فیزیکی بورس‌کالا در روز شنبه ۲۵فروردین‌ماه هم نشان می‌دهد این بازار میزبان ۱۴۸‌هزار تن آهن اسفنجی بود که با توجه به ثبت تقاضای ۱.۳برابری نسبت به عرضه، حدود ۹۰‌درصد عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت.

قیمت میانگین موزون هر کیلوگرم آهن اسفنجی در معاملات روز شنبه نسبت به هفته گذشته ۲۰۱‌درصد افزایش را به ثبت رساند و به ۱۳‌هزار و ۱۴۳تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. در معاملات روز ۲۵فروردین افزایش عرضه آهن اسفنجی اتفاق افتاد، اما به دلیل هیجانات نرخ ارز ناشی از تنش‌‌‌های احتمالی در منطقه، قیمت این محصول نیز افزایش یافت و تاثیر افزایش عرضه بر کاهش قیمت را خنثی کرد.

در معاملات روز شنبه برای نخستین مرتبه در سال جدید همه آهن اسفنجی عرضه‌شده مورد معامله قرار نگرفت.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین