سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 شمسی /4/30/2024 1:51:40 AM
رالی مس ادامه دارد؛

مس همچنان به روند افزایش قیمت خود ادامه می‌دهد و تاکنون به بالاترین سطح خود از ژوئن ۲۰۲۲ تاکنون رسیده چرا که سرمایه‌گذاران معتقدند کاهش عرضه سنگ معدن برای همگامی با افزایش تقاضای جهانی دشوار است.
توقف نمودار قیمت مس در بالاترین سطح ۲۲ ماه گذشته

به گزارش بیرونیت به نقل از بلومبرگ نیوز، مس پس از شوک عرضه معدن در اواخر سال گذشته که اکنون با مصرف بهتر از انتظارات ترکیب شده، جایگاهی قوی پیدا کرده است؛ چرا که همزمان با افزایش تولید جهانی، مصرف آن نیز افزایش یافته است. با افزایش قیمت‌ها در بازار، سرمایه‌گذاران شروع به چرخش به سمت کالاهایی کرده‌اند که به عنوان پوششی در برابر ترس‌های تورمی جدید محسوب می‌شوند.

معاملات آتی در بورس فلزات لندن در سال جاری بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته است. پس از انتشار داده‌های جدید مبنی بر افزایش واردات چین در ماه مارچ، مس با افزایش قیمت ۲.۷ درصدی به قیمت ۹ هزار و ۵۹۰ دلار در هر تن معامله شد.

مارکوس گاروی رییس استراتژی کالایی مک کواری در این باره گفت: روایت زیربنایی هم از منظر عرضه چالش برانگیز و هم با توجه به بهبودهای دوره‌ای در رشد جهانی بسیار مثبت است. با این حال، به نظر می‌رسد که این حرکت کوتاه مدت ناشی از جریان‌های مالی باشد که به صورت اختیاری و سیستماتیک در این بازار وارد شده‌اند.

بر اساس داده‌های هفته منتهی به ۵ آوریل در بورس فلزات لندن، صندوق‌های تامینی موقعیت خرید خالص خود را در مس به بالاترین سطح از فوریه ۲۰۲۱ تاکنون رسانده‌اند. سرمایه‌گذاران بر نشانه‌هایی از بهبود بخش صنعتی در چین تمرکز کرده‌اند، در حالی که اختلالات در معادن بزرگ وجود دارد. در کارخانه‌های فرآوری چین که بیش از نیمی از عرضه جهان را در اختیار دارند، حاشیه‌ها تحت فشار قرار گرفته و این احتمال را افزایش داده‌اند که تولید فلزات فرآوری شده کاهش دهند.

داده‌های تجاری چین که روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد واردات مس پالایش شده در سه ماهه نخست ۶.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. حتی اگر فرض بر این باشد که چین ظرفیت ذوب داخلی خود را افزایش داده اما در عین حال نشان از این است که شاخص صنعت تولید چین در پایان ماه مارچ جهش کرده و برای اولین بار از سپتامبر گذشته رشد در این بخش را نشان می‌دهد.

ایوا مانتی استراتژیست کالایی بانک آی‌ان‌جی در این باره توضیح داد: سرمایه‌گذاران اکنون بر این باورند که اقتصاد چین در روند رو به بهبود قرار گرفته و تقاضا در حال بازگشت است، همچنین در دیگر نقاط، فعالیت‌های تولیدی در حال بهبود است. به علاوه، تمام محرک‌های خرد مانند محدود کردن عرضه کنسانتره مس نیز در تحرک‌های اخیر مشاهده شده است.

کارخانه‌های ذوب امسال تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند، چرا که فشار عرضه کنسانتره‌های مس – نوعی سنگ معدنی فرآوری شده جزیی که برای تولید فلزات تصفیه شده استفاده می‌شود – هزینه‌های فرآوری را به پایین‌ترین سطح در مدت اخیر رسانده است.

بازار کنسانتره به شکل چشمگیری تحت تاثیر قرار گرفته چرا که کارخانه‌های ذوب، ظرفیت خود را افزایش داده‌اند در حالی که عرضه معدن به دلیل تعطیلی ناگهانی معدن کبر پاناما متعلق به فرست کوانتوم، مختل شده و تقریبا ۴۰۰هزار تن فلز از عرضه سالانه جهان کم شده است. چشم انداز استخراج مس پس از آن که شرکت آنگلو امریکن اعلام کرد تولید خود را ۲۰۰ هزار تن کاهش می‌دهد، تشدید شد.

ظرفیت از دست ر فته اگرچه برای فرست کوانتوم، آنگلو امریکن و کارخانه‌های ذوب چین دردناک کنند، اما برای تولیدکنندگان رقیب یک موهبت به حساب می‌آمد. آنتوفاگاستا که استخراج کننده فلز در شیلی است، در سال جاری ۳۷ درصد جهش کرده و در بالاترین سطح خود معامله می‌شود.

انتظار می‌رود فشار بر کارخانه‌های ذوب در نهایت منجر به کاهش تولید مس تصفیه شده شود، اگرچه هنوز هیچ کاهش عمده‌ای اعلام نشده است. با این حال، داده‌های منتشر شده در این هفته نشان می‌دهد که حدود ۸.۵ درصد از ظرفیت ذوب چین در سه ماهه نخست غیرفعال بوده در حالی که این رقم در سال گذشته ۴.۱ درصد بود.

یکی از بادهای مخالف بالقوه برای قیمت‌ها، افزایش سهام مس تصفیه شده در چین است، در حالی که قیمت‌های نقدی نیز با تخفیف زیادی نسبت به معاملات آتی معامله می‌شوند و این ساختار بازاری است که معمولا نشان دهنده عرضه کافی است.

افزایش قیمت مس با روند صعودی گسترده‌تر کالاها همزمان شده است. در حال حاضر طلا در بالاترین سطح خود معامله می‌شود، در حالی که تحلیل‌گران و خانه‌های تجاری در حال افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه هستند.

اوله هانسن رییس استراتژی کالای بانک ساکسو گفت: مس، درست مانند بسیاری از کالاهای دیگر به ویژه فلزات، به طور فزاینده‌ای تبدیل به خریدی در بازارهای نزولی شده است، چرا که صندوق‌های تامینی نیز در معرض دید قرار می‌گیرند.

منبع: روابط عمومی ایمپاسکو



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین