شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 7:22:51 PM

میلگرد بورسی در واپسین روزهای اسفند با نرخ ۲۶‌هزار و ۷۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم از رینگ فیزیکی معامله شد که این رقم بالاتر از متوسط نرخ معامله این محصول از این بازار در بازه سالانه بود. با این حال، میلگرد بورسی ۸۰۰تومان ارزان‌‌‌تر از محصول در بازار آزاد به فروش رفت و این موضوع باعث شد تا معاملات بورسی ارزنده باشد. 
میلگرد در رینگ پایانی از صعود به کانال بالاتر بازماند

به گزارش بیرونیت به نقل از «اکوایران»، از رونق معاملات مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ کاسته شد؛ دشوار شدن حمل محصول ظرف روزهای پایانی سال باعث شد تا بخشی از متقاضیان از خرید اجتناب کنند و به این ترتیب حجم فروش مقاطع فولادی در روز چهارشنبه ۲۳اسفند نسبت به هفته قبل کاهش داشت.

رونق نسبی رینگ مقاطع
بررسی داده‌‌‌های رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران از عرضه بالغ بر ۱۱۷‌هزار تن انواع میلگرد و تیرآهن در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران ظرف روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه حکایت دارد که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۸۳‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت نیز حدود ۴۹‌درصد عرضه‌‌‌ها معامله شد. به این ترتیب حدود ۴۲‌درصد محصول عرضه‌شده در این بازار به فروش رفت.

حجم فروش مقاطع فولادی از رینگ فیزیکی ظرف روز ۲۳اسفند، نسبت به میانگین هفتگی فروش مقاطع طویل فولادی از رینگ فیزیکی در بازه سالانه بالاتر بود؛ اما از حجم عرضه، تقاضا و میزان محصول معامله‌شده نسبت به هفته قبل برابر روز شانزدهم اسفندماه کاسته شد.

ظرف روز چهارشنبه شانزدهم اسفندماه بالغ بر ۱۶۳‌هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن و میلگرد در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۱۹۸‌هزار تن به ثبت رسید که این رقم در این رینگ ظرف ماه‌‌‌های اخیر کم‌سابقه بوده است.

در نهایت نیز ظرف این روز ۱۰۳‌هزار تن مقاطع فولادی شامل میلگرد و تیرآهن از این بازار معامله شد. عمده محصولات عرضه‌شده در رینگ فیزیکی موعد تحویل سه‌روز کاری دارند. بنابراین خریداران این محصولات باید روز یکشبنه ۲۷اسفندماه برای تحویل کالای خریداری‌شده به واحد تولیدی مراجعه کنند.

با توجه به دشواری دریافت کالا ظرف روزهای پایانی سال و انتقال آن به انبار مورد نظر خریدار، کاهش نسبی تمایل به خرید ظرف روزهای پایانی سال قابل توجیه است؛ هرچند انتظارات تورمی افزایشی در کشور باعث شده تا به‌رغم دشواری‌‌‌های موجود در مسیر دریافت کالا و حمل آن، همچنان برخی فعالان این بازار به خرید تمایل داشته باشند.

کاهش عرضه‌‌‌های جذاب از رونق رینگ مقاطع کاست
ظرف واپسین روزهای اسفندماه بالغ بر ۸۶‌هزار تن انواع میلگرد فولادی با قیمت پایه‌ای در حدود ۲۲‌هزار و ۷۹۶تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد. این محصولات با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۲۲‌هزار و ۷۹۶تومان تا ۲۴‌هزار و ۴۶۰تومان روانه رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران شدند که برای انواع میلگرد عرضه‌شده در رینگ فیزیکی تقاضایی بالغ بر ۴۰‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت نیز ۲۷‌هزار و ۶۰۰تن میلگرد از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

کاهش حجم عرضه و عرضه‌نشدن برخی میلگردهای پرتقاضا نظیر میلگرد سایز متوسط شرکت ذوب‌‌‌آهن اصفهان در کاهش حجم تقاضا و حجم معامله در رینگ مقاطع فولادی روز چهارشنبه ۲۳اسفندماه موثر بود. میانگین نرخ فروش میلگرد از رینگ مورد بررسی به ۲۴‌هزار و ۴۹۴تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول رسید.

همچنین با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ تمام‌شده فروش مقاطع طویل فولادی از این بازار به ۲۶‌هزار و ۷۰۰تومان رسید. این در حالی بود که در همین زمان هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ ۲۷‌هزار و ۵۰۰تومانی معامله می‌‌‌شد.

بنابراین فاصله نرخ ۸۰۰تومانی میان میلگرد بورسی و بازار آزاد، محرک نسبتا خوبی برای ثبت تقاضا در رینگ فیزیکی بود. هرچند کاهش حجم عرضه محصولات پرتقاضا مانع از آن شد.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین