پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 4:20:49 AM
دکتر محمد‌تقی بانکی در گفت‌وگو با "بیرونیت":

دکتر محمدتقی بانکی، دولتمرد پیشین و پیشکسوت بخش معدن در گفت‌وگو با بیرونیت می‌گوید سبک زندگی زنده‌یاد محمود گوهرین بهتر است الگوی مدیران جوان کشور قرار گیرد.
گوهرین الگوی جوانان شود

او افزود: زمانی که در دولت بودم و تجربه حضور در سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت نیرو را داشتم، تشخیص صلاحیت پیمانکاران بر عهده ما بود و در آنجا دریافتم مهندی گوهرین همواره فردی بسیار صمیمی و به شدت دقیق و جدی در حوزه کاری بود.

بانکی گفت: ما در رشته عمران اشخاص کم نظیری داریم ولی برخی از آن‌ها علاوه بر تخصص دارای صفات عالی انسانی نیز هستند که مهندس گوهرین جز این دسته از مهندسان قرار می‌گیرد.

او یادآور شد: مهندس گوهرین چهار سال از بنده بزرگتر و زمانی که من وارد دانشکده فنی شدم ایشان فارغ التحصیل شده بودند. تا آن زمان هیچ‌گونه آشنایی با ایشان نداشتم و سپس برای ادامه تحصیل به خارج از ایران رفتم و زمانی که برگشتم از طریق مسئولیتی که در سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو داشتم  با شرکت پرلیت که آقای گوهرین از شرکای آن بودند، آشنا شدم.

بانکی گفت: در آن سال‌ها در دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر تدریس می‌کردم و برای دانشجویان بازدید از پروژه‌ها را در دستور کار قرار دادم. آن زمان طی بازدیدی که به اتفاق دانشجویانم از بندر عباس داشتم شرکت پرلیت مشغول ساخت پالایشگاه بندرعباس بود و‌ برای ما ایرانی‌ها که مهندس و معلم بودیم و سعی داشتیم فرزندانمان نیز به این سمت کشیده شوند و اتفاقات بزرگی را رقم بزنند، دیدار و یادگیری این دانشجویان از اقدامات بزرگ این شرکت بسیار حائز اهمیت بود.

او با تمجید از کارهای بزرگ گوهرین و شرکت پرلیت افزود: از اقداماتی که پرلیت انجام داد و بی شک مهندس گوهرین جز سردمداران این اقدامات بود می‌توان به ساخت قطعات پیش ساخته پرلیتی که لوله ها از آن‌ها عبور می‌کرد اشاره کرد، به صورتی که برای تسریع، افزایش کیفیت و دقتِ فرآیند اجرایی به روش هنرمندانه‌ای قطعات از پیش ساخته و فقط در محل نصب می‌شدند.

وی‌ در مورد روش ساخت قطعات پیش ساخته پرلیتی و مزایای آن ادامه داد: در آن پروژه مشاوران ایتالیایی-ژاپنی حضور داشتند و به سبب اینکه ژاپنی‌ها با زلزله آشنا هستند به شدت نگران نتایج این مسئله بودند و با توجه به اینکه بندرعباس هم شهر زلزله خیزی بود آزمایش‌های بسیاری بر روی قطعات پیش ساخته‌ پرلیت انجام دادند که خوشبختانه نتایج بسیار پیروزمندانه‌ای حاصل شد.

به گفته بانکی در همان پروژه پیمانکار رقیب هم مشغول به کار بود ولی آن‌ها از روش بتن ریزی در محل استفاده کرده بودند که هم از نظر زمانی به شدت طولانی شد و هم کیفیت مشابه با شرکت پرلیت حاصل نشد.

بانکی با اشاره به این‌که حدود ۲۰ سال از ساخت پالایشگاه بندرعباس می‌گذرد پیشنهاد داد: خیلی خوب است که هرکس به بندرعباس سفر می‌کند و از عناصری که در محل ریخته شده در مقایسه با قطعات از پیش ساخته شده شرکت پرلیت دیدن کرده و مشاهده کند که چقدر کیفیت کارها بالا بوده و با گذشت ۲۰ سال کماکان کیفیت خود را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت پرلیت همیشه پیشرو و مبتکر بوده افزود: از دیگر کارهای درخشان این شرکت به رهبری مهندس گوهرین می‌توان به تونل توحید اشاره کرد که شرکت پرلیت به ویژه آقای گوهرین با وجود امکانات کم ولی با تفکر افتخار آفرینی کرده اند.

او ادامه داد: من گوهرین را به عنوان الگوی تمامی دانشجویان مهندسی و کسانی که به تازگی از این رشته فارغ التحصیل شده اند، می‌دانم.

وی ادامه داد: او‌ هیچ وقت دنباله‌رو کسی نبود و همیشه ایده های نو و مبتکرانه‌ای داشت. او همواره در حال مطالعه و یادگیری و از طرفی به کارگیری این اطلاعات بود.

بانکی افزود: امیدوارم نسل جوان بداند که گوهرین چه گوهری بود و چه گوهر نازنینی را از دست دادیم. رفتار و کردار وی را الگوی خود قرار دهند و در جهت تحقق بهتر این اهداف کوشا باشند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین