جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 12:24:24 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:47735
  • زمان انتشار:پنجشنبه 13 مرداد 1401-7:30
  • کاربر:
با وجود افزایش عرضه، نگرانی‌ها درباره کمبود کانی‌سیاه ادامه دارد

بحران انرژی همچنان در دنیا ادامه دارد. تب‌‌‌وتاب جنگ در اوکراین و کمبود انرژی در جهان به تبع آن، سبب شد تا پیش‌بینی‌ها حاکی از بازار افزایشی کانی سیاه باشد؛ چراکه افزایش تنش‌‌‌ها بین اروپا و روسیه و همچنین شروع آمادگی برای فصل سرما موجب شد تا تقاضا برای انرژی کثیف همچنان افزایش یابد. 
دوران طلایی زغال‏‏‌سنگ

البته در هفته‌‌‌های اخیر، اخبار افزایش عرضه زغال‌سنگ صادرکنندگانی مانند استرالیا شنیده شده است. زمزمه‌‌‌های افزایش تولید این کانی نیز باعث شد تا قیمت زغال‌‌‌سنگ در بورس کالای آمریکا، در روزهای اخیر کاهشی شود. در این میان، معدنچیان و شرکت‌های بزرگ تولیدی زغال‌سنگ بیشترین نفع را برده‌‌‌‌‌‌اند. در هفته‌‌‌ اخیر، پی‌‌‌بادی و آرک‌ریسروس از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زغال‌سنگ در ایالات‌متحده از افزایش چشمگیر سود خود به‌‌‌دلیل فروش بالای زغال‌‌‌سنگ نسبت به سال‌های اخیر خبر دادند.

خوشبینی نسبت به افزایش عرضه زغال‌سنگ موجب کاهش بهای این کانی سیاه شد. روز گذشته قیمت زغال‌‌‌سنگ در بورس‌کالای آمریکا به ۴۰۳دلار به ازای هر تن رسید که نسبت به قیمت آن در نیمه ماه گذشته میلادی، کاهش ۷درصدی را تجربه کرد. شروع فصل سرما و افزایش تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ در دنیا به‌خصوص اروپا موجب صعود قیمتی بی‌‌‌سابقه این کانی سیاه شده است. در ماه گذشته میلادی بهای زغال‌‌‌سنگ، سقف قیمتی خود را نیز رد کرد و نرخ آن در معاملات آتی شیکاگو به ۴۳۵دلار به ازای هر تن رسید.

عزم استرالیا برای افزایش عرضه
حال به‌نظر می‌رسد امید به افزایش عرضه از تب‌‌‌تاب این بازار کاسته است. شرکت نیوهوپ، از مهم تولیدکنندگان انرژی در استرالیا هفته گذشته خبر داد که ۱۵‌درصد از سهام شرکت منابع مالابار را به ارزش ۲۵/ ۶۲میلیون دلار خریداری کرده‌‌‌ است تا تجارت زغال‌‌‌سنگ خود را به‌‌‌دلیل رونق این بازار افزایش دهد. نیوهوپ اعلام کرد، سرمایه‌گذاری خود را در مالابار که مالک معدن زغال‌سنگ در نیوساوت ولز استرالیاست، به هدف افزایش تولید گسترش داده است؛ چراکه این شرکت معتقد است بهای زغال‌سنگ حرارتی در آینده نیز سطوح بالای قیمتی خود را حفظ کند. همچنین این شرکت بیان کرد، علاوه بر عرضه فعلی، قصد افزایش استخراج زغال‌سنگ بیشتری را از معادن نیوسات‌ولز دارد تا میزان عرضه را برای حفظ امنیت انرژی افزایش دهد.

تلاش چین برای تامین زغال‌سنگ
چین نیز که بزرگ‌ترین واردکننده زغال‌سنگ در جهان است اعلام کرد، با کاهش تنش‌‌‌ها احتمال زیادی وجود دارد که ممنوعیت تقریبا دوساله واردات زغال‌‌‌سنگ از استرالیا رفع شود. با وجود کاهش ۳درصدی تقاضای این کشور برای مصرف زغال‌سنگ در نیمه اول سال میلادی جاری، پیش‌بینی ‌‌‌شده است چین مهره اصلی تقاضا در ماه‌های پیش‌رو باشد. ۶۵‌درصد برق تولیدشده در چین با استفاده از زغال‌‌‌سنگ تامین می‌شود. همچنین، این کشور سرمایه‌گذاری‌‌‌های عظیمی در راستای بهبود تکنولوژی معادن زغال‌سنگ خود انجام داده است تا بتواند در برابر تقاضای بزرگی که برای تامین ناوگان عظیم تولید برق در این ناحیه وجود دارد جوابگو باشد. برخلاف اروپا و ایالات‌متحده که به‌‌‌دنبال تعطیلی کارخانه‌های زغال‌سنگ خود هستند، شرق آسیا سرمایه‌گذاری روی استخراج این انرژی کثیف را افزایش داده است و هرروز کارخانه‌‌‌های زغال‌‌‌سنگ بیشتری را از بازنشستگی خارج می‌کند؛ چراکه افزایش قیمت گاز در سال‌جاری به‌‌‌دلیل کاهش عرضه از سمت روسیه، جاذبه زغال‌سنگ را به عنوان انرژی جایگزین بسیار افزایش داده است.

رکورد بی‌‌‌سابقه تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ
به گزارش آژانس بین‌المللی جهانی، تقاضا برای زغال‌سنگ در بازار جهانی رکورد زده است؛ با این روند با توجه به کاهش واردات گاز طبیعی از روسیه به اروپا و وابستگی دوباره قاره سبز به این سوخت ادامه خواهد داشت. طبق آخرین گزارش این مرکز، تقاضا برای زغال‌‌‌سنگ در سال میلادی جاری به ۸میلیارد تن رسیده که با رکورد تاریخی مصرف در سال ۲۰۱۳ برابر است و پیش‌بینی می‌شود باوجود بهبود اقتصاد چین تقاضا در سال ۲۰۲۳ حتی ۷/ ۰‌درصد بیشتر از سال‌جاری شود. همچینین انتظار می‌رود به‌‌‌دلیل رشد اقتصادی و استفاده گسترده‌‌‌تر از برق، تقاضا برای زغال‌سنگ در هند نیز افزایش یابد.

به‌نظر می‌رسد اروپا نیز از مشتریان مهم این بازار باشد. شروع فصل سرما، تحریم روسیه به‌‌‌دلیل حمله نظامی به اوکراین و کاهش واردات انرژی از این منطقه، قاره سبز را بیش از هر زمان دیگری به این انرژی کثیف نیازمند کرده است. در حال حاضر به‌‌‌دنبال کاهش واردات از روسیه، اروپا زغال‌‌‌سنگ موردنیاز خود را از آفریقای‌جنوبی و از طریق راه‌‌‌های آبی تامین می‌کند. همچنین بخشی از زغال‌سنگ موردنیاز این قاره از استرالیا وارد می‌شود.

این آژانس در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که باوجود نیاز بازارهای جهانی به زغال‌‌‌سنگ و افزایش قیمت گاز طبیعی که موجب رقابتی‌‌‌تر شدن این کانی در بازارهای بین‌‌‌الملی شده، احتمال تداوم رشد محسوس قیمت‌ها تا سال‌جاری زیاد است. قزاقستان نیز که از بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهانی زغال‌سنگ است اعلام کرد، صادرات این سوخت را از طریق حمل‌‌‌و‌‌‌نقل جاده‌‌‌ای به مدت ۶ ماه ممنوع کرده است تا همچون سال گذشته دچار کمبود نشود. این قانون از اواخر ژوئیه سال‌جاری اجرا شده و به‌نظر ‌‌‌می‌رسد برای جلوگیری از حوادث سپتامبر گذشته است؛ زمانی‌‌‌که سرد شدن شدید غیرفصلی دما باعث افزایش ناگهانی تقاضا برای زغال‌سنگ شد.

شرکت‌های بزرگ برندگان بازی هستند
البته غول‌‌‌های بزرگ زغال‌‌‌سنگ در دنیا از منتفعان این بازی هستند. شرکت پی‌‌‌بادی انرژی، بزرگ‌ترین تولید‌کننده زغال‌‌‌سنگ در ایالات‌متحده، شاهد افزایش ۸۳درصدی فروش در سه‌ماه دوم سال میلادی جاری بوده است. درآمد این شرکت در فصل تابستان به ۳۲/ ۱میلیارد دلار رسیده که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۸ بوده است. کمپانی آرک‌ریسروس، از مهم‌ترین تولیدکنندگان زغال‌سنگ در آمریکا نیز در تازه‌‌‌ترین گزارش مالی خود از درآمد ۱۳/ ۱ میلیاردی‌اش خبر داده که بیشترین درآمد این شرکت از سال ۲۰۱۱ تاکنون بوده است. معدنچیان در ایالات‌متحده، با افزایش تقاضای داخلی و جهش صادراتی روبه‌‌‌رو هستند و درآمد آنها به دلیل افزایش جهانی بهای انرژی به بالاترین سطح رسیده است.

گلنکور نیز که از مهم‌ترین تولید‌‌‌کنندگان کامودیتی در جهان به شمار می‌رود، امیدوار است کاهش سود خود در دیگر بخش‌‌‌ها را با افزایش درآمد حاصل از فروش زغال‌سنگ بهبود بخشد. این شرکت که در سال‌جاری به‌‌‌دلیل وقوع رکود در بازار فلزات صنعتی دچار مشکلاتی شده است، در تازه‌‌‌ترین گزارش مالی خود اعلام کرد، پیش‌بینی می‌کند باوجود افزایش درآمد به‌‌‌دلیل تقاضا برای زغال‌سنگ مجموع پرداخت‌‌‌ها به سهامداران در سال‌جاری از ۱۰میلیارد دلار نیز فراتر رود.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین