جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 10:30:28 AM
کاهش تولید و تقاضای چین را شاهد هستیم

روند کاهش تولید فولاد چین برای پنجمین ماه متوالی در سپتامبر نیز ادامه‌‌‌دار شد؛ این موضوع سیگنالی مهم در جهت تضعیف قیمتی سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی و رشد بهای فولاد به شمار می‌رود.
سایه اژدهای زرد بر بازار جهانی فولاد

البته در این شرایط، تضعیف سرعت رشد اقتصادی چین با تضعیف تقاضا می‌تواند از صعود بهای فولاد جلوگیری کند. در این وضعیت، میزان تقاضا و تولید فولاد در هند رو به افزایش گذاشته که این موضوع نیز می‌تواند بر روند بازار جهانی سنگ‌‌‌آهن و فولاد اثرگذار شود و زمینه رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی را فراهم کند.

تضعیف قیمتی سنگ‌‌‌آهن ادامه‌‌‌دار می‌شود
میزان تولید فولاد چین در ماه سپتامبر به ۷۳میلیون و ۷۵۰‌هزار تن رسید که این رقم کمترین میزان تولید فولاد خام ماهانه چین پس از سال ۲۰۱۹ بوده است. به این ترتیب، میزان تولید فولاد چین در سپتامبر نسبت به ماه قبل (آگوست) افت ۵/ ۱۱‌درصدی داشته است. کاهش سرعت رشد اقتصادی چین، کمبود برق، تضعیف بخش املاک و مستغلات در این کشور و افزایش سختگیری نسبت به تولید فولاد چین، از جمله مهم‌ترین دلایل افت تولید فولاد در چین، به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد در دنیاست.

افت تولید فولاد در چین در ماه سپتامبر به تضعیف واردات سنگ‌‌‌آهن این کشور نیز منجر شده است. مطابق داده‌‌‌های اداره کل گمرک چین، میزان واردات سنگ‌آهن این کشور در ماه سپتامبر برابر ۹۵‌میلیون و ۶۱۰‌هزار تن بوده که این رقم نسبت به میزان واردات سنگ‌‌‌آهن در ماه قبل افت ۹/ ۱‌درصدی داشته است. همچنین میزان واردات سنگ‌‌‌آهن چین در ماه سپتامبر نسبت به ماه سپتامبر سال قبل کاهش ۹/ ۱۱درصدی را تجربه کرده است.

میزان واردات سنگ‌‌‌آهن چین در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل کاهش داشته، اما این افت به‌مراتب کمتر از کاهش در تولید فولاد چین بوده است که این موضوع سیگنالی قوی برای تضعیف بیشتر نرخ در بازار جهانی سنگ‌‌‌آهن به شمار می‌رود. چین، بزرگ‌ترین واردکننده سنگ‌‌‌آهن دنیاست و هر تغییری در برنامه واردات سنگ‌‌‌آهن از سوی چینی‌‌‌ها می‌تواند بازارهای جهانی این محصول را تحت‌الشعاع قرار دهد.

همچنین طبق گزارش اداره گمرک، چین در سه فصل اول سال برابر ۸۴۱‌میلیون و ۹۵۰‌هزار تن سنگ‌آهن وارد کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳درصد کاهش داشته است. دولت پکن کنترل‌‌‌ سختگیرانه تولید فولاد خام چین را با هدف کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی پیگیری می‌کند. بحران اخیر در بخش برق نیز بر فعالیت واحدهای فولادی این کشور اثرگذار شده و به افت بیشتر تولید دامن زده است. وزارت صنعت چین طی بیانیه‌‌‌ای که هفته قبل منتشر شد، اعلام کرد که کارخانه‌‌‌های تولید فولاد شمال چین باید تولید خود را از ۱۵نوامبر تا اواسط مارس کاهش دهند تا کیفیت هوا بهبود یابد. به این ترتیب، تولید فولاد چین تا زمان برگزاری المپیک زمستانی همچنان محدود خواهد بود. این موضوع سیگنالی منفی برای بازار سنگ‌‌‌آهن در میان‌مدت خواهد بود.

تمرکز فولادسازان چینی بر تامین نیاز بازار داخل در میانه افت تولید
مطابق داده‌‌‌های گمرک چین، صادرات محصولات فولادی این کشور در ماه سپتامبر به ۴‌میلیون و ۹۲۰‌هزار تن رسید که این رقم نسبت به میزان صادرات در ماه قبل کاهش ۶/ ۲‌درصدی داشته است. همچنین میزان صادرات فولاد چین در ۹ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی ۵۳‌میلیون و ۲۰‌هزار تن بوده است. در عین حال، میزان واردات فولاد چین در ماه سپتامبر نسبت به آگوست ۱۶/ ۱۸درصد افزایش یافت و به یک‌میلیون و ۲۶۰‌هزار تن رسید. میزان واردات فولاد چین از ژانویه تا سپتامبر (۹ماه ابتدایی سال) برابر ۱۰‌میلیون و ۷۲۰‌هزار تن بوده است.

کاهش صادرات فولاد و افزایش واردات چین به مفهوم افزایش نیاز بازار داخلی این کشور به محصولات فولادی است. درواقع سیاست‌‌‌های محدودیت تولید فولاد در چین باعث شده است تا تمرکز فولادسازان این کشور بر تامین نیاز بازار داخل باشد. افت مستمر تولید فولاد چین که ظرف چهارماه اخیر ادامه‌‌‌دار شده، محرکی قوی در جهت صعود بهای فولاد است. با وجود این، تضعیف تقاضا برای فولاد در این کشور در مقابل این صعود قیمتی ایستاد و از آن جلوگیری کرد.

کاهش سرعت رشد اقتصادی چین و تضعیف بخش ساخت‌‌‌وساز، از مهم‌ترین دلایل تضعیف تقاضا برای محصولات فولادی در این کشور بوده است. اقتصاد چین در سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی پایین‌‌‌ترین سرعت رشد اقتصادی را ظرف یک‌سال اخیر تجربه کرد. کمبود برق و نوسان در بخش املاک این کشور، از مهم‌ترین دلایل تضعیف رشد اقتصادی چین در این مدت است. بخش املاک، زیرساخت‌‌‌ها، مستغلات و صنایع وابسته به آن در چین از حدود ۳۰درصد اقتصاد این کشور پشتیبانی می‌کند؛ از همین رو تضعیف بخش ملک و انتشار اخباری مبنی بر بحران بدهی در شرکت‌های ساختمانی این کشور باعث شده است تا بازار داخلی چین تضعیف شود.

افزایش تولید فولاد هند به کمک بازار سنگ‌‌‌آهن می‌‌‌آید؟
هند، به‌‌‌عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ فولاد در دنیا ظرف ماه‌‌‌های اخیر با افزایش تقاضا و رشد تولید فولاد مواجه است. این موضوع در شرایطی که چینی‌‌‌ها در حال محدود کردن تولید فولاد خود هستند، می‌تواند کورسوی امیدی در بازار جهانی سنگ‌‌‌آهن باشد و همچون سرعت‌‌‌گیری در مسیر افت نرخ آن ظرف ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو عمل کند.

نشریه «آرگوس» در گزارشی که هفته پیش منتشر کرد، به چشم‌‌‌انداز مثبت تقاضای فولاد هند اشاره کرد. در این گزارش، اتمام فصل باران‌‌‌های موسمی که اغلب سیل‌‌‌آسا هستند و سرعت‌گرفتن روند واکسیناسیون در مقابل بیماری کووید-۱۹ مهم‌ترین دلایل رشد تقاضای فولاد و در ادامه افزایش میزان تولید فولاد در این کشور عنوان شده‌اند. میزان تولید فولاد هند در ماه آگوست به ۹‌میلیون و ۹۰۰‌هزار تن رسید که این رقم بیشترین میزان تولید فولاد ماهانه در هند پس از مارس سال‌جاری میلادی بود.

رشد تقاضا برای فولاد در هند باعث شده تا میزان تولید فولاد این کشور از آوریل امسال وارد مسیر رو به رشد شود، اما رشد بهای زغال‌‌‌سنگ متالورژیک (کک‌‌‌شو) و زغال‌‌‌سنگ حرارتی باعث شده از میزان سودآوری فولادسازان هندی به‌شدت کاسته شود. در گزارش «آرگوس» آمده است، شاخص قیمت زغال‌سنگ کک‌‌‌شو در تاریخ ۲۱ اکتبر به ۴۲۳دلار و ۳۵سنت به ازای هر تن رسید که این رقم تا بیشترین بهای تاریخی این محصول که ۲۳سپتامبر امسال و با نرخ ۴۳۷دلار و ۷۵سنت به ثبت رسید، فاصله اندکی دارد.

افزایش هزینه‌‌‌های تولید فولاد با رشد بهای زغال‌سنگ متالورژی و حرارتی زمانی رخ داده که قیمت فولاد ثابت مانده است. میانگین ماهانه شاخص قیمتی کویل (ورق) نورد گرم آرگوس ظرف سه‌هفته سپری‌شده از ماه اکتبر به ۶۷‌هزار و ۶۲۵ روپیه رسید که این رقم ۵/ ۲درصد کمتر از میزان این شاخص در ژوئن امسال بود (شاخص قیمتی این محصول در ماه ژوئن به بیشترین نرخ پس از سال ۲۰۱۵ رسید). همچنین بر اساس داده‌‌‌های نشریه «آرگوس»، میانگین قیمت کویل نورد گرم در هند در سه‌هفته سپری‌شده از ماه اکتبر نسبت به اکتبر سال قبل ۶۱درصد بیشتر است.

در این شرایط ایشا چودری، مدیر تحقیقات Crisil می‌‌‌گوید: انتظار می‌رود قیمت فولاد در هند ظرف سه‌ماه پایانی سال‌جاری میلادی روند صعودی خود را حفظ کند. اخلال در عرضه زغال‌‌‌سنگ حرارتی و کک‌‌‌شو در اغلب نقاط جهان، افزایش هزینه‌‌‌های حمل دریایی و تمایل دولت‌‌‌ها به تولید با انرژی‌‌‌های پاک از این رشد قیمتی حمایت می‌کند.

۸۳درصد از واردات زغال‌‌‌سنگ متالورژیک هند در ماه آگوست از استرالیا انجام شده؛ در عین حال ۸۲درصد واردات این محصول از ژانویه تا آگوست مربوط به استرالیا بوده است. میزان شاخص حمل زغال‌‌‌سنگ از بنادر شرق استرالیا به ساحل شرقی هند ظرف یک سال اخیر بیش از ۸۴درصد افزایش داشته است. این موضوع در کنار رشد بهای زغال‌‌‌سنگ، بر هزینه‌‌‌های فولادسازان افزوده است. در این شرایط، هند یک توافق اولیه با روسیه در زمینه تامین زغال‌سنگ کک‌‌‌شو با هدف کاهش هزینه‌‌‌ها و تنوع بخشیدن به منابع وارداتی امضا کرده است. بسیاری از کارشناسان با توجه به سهم ۵‌درصدی روسیه در واردات زغال‌‌‌سنگ کک‌‌‌شوی هند، تاثیر این قرارداد را در تعدیل قیمت‌ها اندک می‌‌‌دانند.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین