جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 9:45:16 AM

طبق آمار، طی شش ماه نخست امسال مصرف ظاهری انواع اشکال فولاد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش غالبا ۱۶ درصدی و در شمش فولاد و آهن اسفنجی به ترتیب ۲۴ و ۸ درصد ایجاد شده است.
کارنامه نیمسال اول تولید و صادرات فولاد

به گزارش بیرونیت، این در حالی است که در سه ماهه دوم سال جاری به سبب قطعی های برق، کاهش شدید تولید رخ داده اما در مقابل صادرات رشد قابل توجهی به ویژه در آهن اسفنجی (رشد ۲۸۷ درصدی صادرات در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته) داشته است.

بر اساس آماری که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اختیار ایسنا، قرار گرفت، طی شش ماهه سال جاری ۱۲ میلیون و ۹۹۴ هزار تن شمش فولادی (اسلب، بیلت و بلوم) تولید گشته که ۹ میلیون و ۵۰۲ هزار تن آن با کاهش ۲۴ درصدی نسبت به مصرف ظاهری آن در شش ماهه ابتدایی سال۱۳۹۹، صرف داخل شده است. در نیمه نخست سال گذشته میزان مصرف شمش فولاد معادل ۱۲ میلیون و ۴۶۳ هزار تن ثبت شده است.

همچنین از مجموع پنج میلیون و ۳۱۴ هزار تن بود کل مقاطع طویل فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی وسایر مقاطع) تولید شده در شش ماهه سال جاری، چهار میلیون و ۵۲ هزار تن آن در داخل مصرف شده است. مصرف ظاهری فولاد در نیمه نخست امسال ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که چهار میلیون و ۸۳۲ هزار تن بوده، کمتر شده است.

مصرف ظاهری کل مقاطع تخت فولادی (ورق گرم، ورق سرد و ورق پوششدار) نیز در مدت مذکور سال جاری نسبت به شش ماهه ابتدایی سال گذشته، ۱۶ درصد کمتر شده و از چهار میلیون و ۷۳۸ هزار تن به سه میلیون و ۹۵۹ هزار تن رسیده است.

از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، تولید محصولات فولادی نیز معادل ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن ثبت شده که هشت میلیون و ۱۱ هزار تن آن به مصرف داخلی اختصاص یافته است و بدین ترتیب نسبت به مصرف ظاهری آن در مدت مشابه سال گذشته که ۹ میلیون و ۵۷۰ هزار تن بوده، ۱۶ درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمار کمترین میزان افت مصرف ظاهری فولادی‌ها در این مقایسه آماری متعلق به تولید آهن اسفنجی است که با کاهش هشت درصدی، در مجموع شش ماهه سال جاری به ۱۴ میلیون و ۱۱۴ هزار تن رسیده است. میزان مصرف ظاهری این محصول معدنی در مدت مشابه سال گذشته معادل ۱۵ میلیون و ۳۸۸ هزار تن بوده است.

این در حالیست که آمار تولید فولادی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، تمامی فرآورده‌های فولادی اعم از شمش، مقاطع تخت و طویل، محصولات و آهن اسفنجی با افت میزان تولید نسبت به نیمه نخست سال گذشته روبرو شده‌اند؛ این در حالیست که مقایسه سه ماه ابتدایی سال با سه ماهه دوم سال جاری نیز بیانگر کاهش قابل توجه تولید در فصل تابستان نسبت به بهار امسال است و آمار تماما کاهشی تولید، ثمره قطعی‌های برق صنایع فولادی است.

اما در عین کاهش تولید و کاهش مصرف ظاهری زنجیره فولاد، صادرات فولادی‌ها در این مدت با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است و از میزان تولید فولادی‌ها در نیمه نخست امسال، به ترتیب شمش فولاد ۳۶ درصد، مقاطع طویل فولادی ۷۱ درصد، مقاطع تخت فولادی ۶۲ درصد، محصولات فولادی ۶۹ درصد و آهن  اسفنجی ۲۸۷ درصد افزایش صادرات نسبت به شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ داشته‌اند. با زهم همان سوال بی‌پاسخ که آیا صرفه صادرات بیش از تامین صنایع داخلی است یا صنایع داخلی بی‌نیاز از فولاد شده و محصولی دیگر را جایگزین فولاد کرده‌اند که سبب شده  تولیدات فولادی‌ها مشتری داخلی نداشته و آن‌ها صادر کرده‌اند؟ 

منبع:ایسنا 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین