سه شنبه 29 اسفند 1402 شمسی /3/19/2024 2:06:49 PM
رئیس‌ خانه معدن استان یزد در گفت‌وگو با "بیرونیت" مطرح کرد:

سعید افضلی‌پور در گفت‌وگو با "بیرونیت" باور دارد که خانه معدن استان یزد اکنون به عنوان یک تشکل بسیار تاثیر گذار و مهم در اکثر کارگروه های اقتصادی و توسعه استان عضویت دارد. 
خانه معدن صدای جامعه معدنی یزد شد
رئیس خانه معدن یزد در گفت‌وگو با "بیرونیت" با تاکید بر اینکه خانه معدن استان یزد اکنون به عنوان یک تشکل بسیار تاثیر گذار و مهم در اکثر کارگروه های اقتصادی و توسعه استان عضویت دارد، عنوان کرد: استان یزد دومین استان معدنی کشور است که نزدیک به ۵ دهه بزرگترین تولیدکننده سنگ‌آهن‌ ایران و همچنین خاک صنعتی برای صنایع کاشی و مواد معدنی دیگر بوده اما هیچ نماینده رسمی در کارگروه های مربوطه استانی نداشته اما با تاسیس خانه معدن استان یزد، جامعه معدنی استان نماینده ای را در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، شورای برنامه ریزی و توسعه استان، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، کارگروه حل اختلاف، کارگروه رسیدگی مالیاتی و از همه مهمتر در شورای معادن استان حضور فعال دارد. رئیس خانه معدن یزد همچنین یادآور شد: از سویی رویکرد پیگیری مسائل معدن در خانه معدن استان یزد در دو بخش سیاستگذاری کلان و بلندمدت و سیاستگذاری کوتاه‌مدت تفکیک شده و در این راستا پیگیری‌های مستمر صورت می‌گیرد. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید. 
*خانه معدن یزد، نخستین شعبه استانی این تشکل است. این شعبه در چه سالی و با چه هدفی تاسیس شد؟
در مورد تاسیس خانه معدن  در استان یزد باید خدمتتان عرض کنم  اینجانب در سال ۸۸  ابتدا   انجمن  معادن فلزی، زغالسنگ و فرآوری استان یزد را با حضور معدنکاران  معادن سنگ آهن و سرب و روی تاسیس و بنیانگذاری کردم و بعد از آن  با توجه به  فعالیت  مفید و مستمر خانه معدن ایران ، نیاز اینکه  در استان یزد نیز ارتباطی بین  خانه معدن ایران و معدنکاران برقرار شود، مقرر شد در این مورد اقدام و پیگیری صورت گیرد که موضوع بصورت کتبی و حضوری با ریاست محترم خانه معدن ایران منعکس و با  استقبال  جناب آقای مهندس بهرامن  و جناب آقاای مهندس حمیدی  مواجه شد  و سپس فرایند  تشکیل خانه معدن استانی  و ثبت آن صورت گرفت  و به صورت رسمی در سال ۹۲ نمایندگی خانه معدن استان یزد  فعالیت خود را آغاز کرد.
این نمایندگی اولین نمایندگی خانه معدن ایران در کشور  بود که در ابتدا به عنوان نمایندگی جنوب شرق مسوولیت ساماندهی سه استان یزد کرمان و سیستان و بلوچستان را برعهده داشت اما طی سالهای بعد پس از تاسیس خانه معدن در این استانها، خانه معدن استان یزد به صورت مستقل به کار خود ادامه داد.
بدیهی است که همیشه اولین ها با چالش های زیادی روبرو هستند، خانه معدن استان یزد هم به عنوان اولین نمایندگی خانه معدن ایران در کشور مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرد و بعضاً تنگ نظری هایی صورت می‌گرفت اما خوشبختانه با عملکرد قوی و صحیح، همه این این موانع برطرف شد و خانه معدن استان یزد اکنون به عنوان یک تشکل موثر  در استان شناخته می‌شود.
*در حال حاضر این تشکل در یزد دارای چند عضو بوده و نیاز کدام بخش از زنجیره ارزش افزوده معدن را پوشش می‌دهد؟ 

خانه معدن استان یزد اکنون به عنوان یک تشکل بسیار تاثیر گذار و مهم در اکثر کارگروه های اقتصادی و توسعه استان عضویت دارد و به واسطه همین عضویت از حقوق جامعه معدنی استان یزد حمایت می کند. اکنون نزدیک به ۸۶ واحد معدنی در استان  در خانه معدن یزد  ثبت نام کرده اند که  عضویت آنها به عنوان عضو خانه‌ یزد ثبت شده و هرکدام از این واحدها تمایل داشته‌اند مستقل  به عضویت خانه معدن ایران نیز در آمدند.
*با توجه به اینکه استان یزد از استان‌های معدنی کشور به شمار می‌آید این تشکل برای توسعه کسب و کار و رفع موانع تولید چه اقداماتی انجام داده است؟

استان یزد دومین استان معدنی کشور است که قریب به پنج دهه بزرگترین تولید کننده سنگ آهن ایران و همچنین خاک صنعتی برای صنایع کاشی و مواد معدنی دیگر بوده اما هیچ نماینده رسمی در کارگروه های مربوطه استانی نداشته است اما با تاسیس خانه معدن استان یزد، جامعه معدنی استان  نماینده ای را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، شورای برنامه ریزی و توسعه استان، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، کارگروه حل اختلاف، کارگروه رسیدگی مالیاتی و ز همه مهمتر در شورای معادن استان حضور فعال دارد.
همچنین استان یزد با این سابقه معدنکاری هیچگونه نشریه معدنی را برای جامعه معدنی نداشت که خانه معدن استان یزد با پیگیری خاص و تشکیل تیم تحریریه و اخذ مجوزهای لازم  اقدام به انتشار دو هفته نامه صنعت یزد کرد که اخیرا صدمین شماره آن منتشر شد و تاکنون بسیار مورد استقبال جامعه معدنی استان یزد  و حتی کشور قرار گرفته است.
*خانه معدن تا چه اندازه توانسته فعالیت برای فعالان معادن‌کوچک و متوسط را روان کرده و مشکلات آنان را در درون استان حل و فصل کند؟

رویکرد پیگیری مسائل معدن در خانه معدن استان یزد در دو  بخش سیاستگذاری کلان و بلند مدت  و سیاستگذاری کوتاه مدت تفکیک شده و در این راستا پیگیری‌های مستمر صورت می گیرد. برای نمونه در بخش سیاست گذاری های بلندمدت و کلان می توان به پیگیری استقرار نمایندگی صندوق بیمه معادن در استان یزد اشاره کرد که یکی از افتخارات فعالیت خانه معدن یزد است. همچنین می‌توان به تشکیل کنسرسیوم بزرگ معدن و صنایع معدنی استان اشاره کرد که این  یک اتفاق بسیار مهم و بزرگ بود که توسط خانه معدن یزد شکل گرفت و به زودی نقش پررنگی را در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایفا خواهد کرد و تاکنون جلسات متعددی در این مورد با حضور مسوولان استانی و کشوری در محل خانه معدن یزد برگزار شده است  همچنین برنامه ریزی و پایه گذاری 《همایش نقش ملی معدن در توسعه و اقتصاد کشور 》از یکی دیگر از اقدامات مهم خانه معدن استان یزد بود که در سال گذشته پنجمین دوره برگزاری آن انجام شد و  امسال به دلیل شرایط خاص کشور در شیوع بیماری کرونا فعلاً زمان برگزاری آن مشخص نیست.
این همایش هر ساله محل ملاقات معدن‌کاران با مسئولین عالی معدنی کشور و همچنین اطلاع از آخرین اخبار و قوانین بخش معدن بود و معدنکاران استان یزد استقبال بسیار زیادی را از آن داشتند که بر خود لازم می بینم از حمایت های خانه معدن ایران به ویژه جناب آقای مهندس بهرامن و جناب آقای مهندس حمیدی در برگزاری این همایش قدردانی کنم.
در بخش  سیاست گذاری کوتاه مدت نیز تشکیل جلسات تعاملی به صورت هر فصل با حضور مدیران دستگاه های اجرایی استان و همچنین پیگیری صدور موافقت حداکثری در پاسخ به استعلامات سازمان صمت از دستگاههای مرتبط و حضور مستمر در جلسات شورای گفتگو و ستاد تسهیل استان اشاره کرد .در چند مورد نیز خانه معدن استان یزد برای پیگیری امور معدنکاران و توسعه بخش معدنی از مراجع قضائی ذیربط آرائی را به نفع جامعه معدن دریافت کرده است.
همچنین برگزاری چندین کارگاه آموزشی در مورد قوانین و دستورالعمل ها مدیریت ریسک معادن و آشنایی با مواد ناریه نوین و غیرو در در کارنامه خانه معدن استان یزد است که هر کدام به نحو شایسته مورد استقبال قرار گرفته در پایان این کارگاه ها، گواهینامه  دوره های مربوطه برای معدنکار صادر شده است.
*با توجه به حضور شرکت‌های بزرگ، فعالان بخش خصوصی در این استان بیشتر در کدام معادن مشغول فعالیت هستند؟
در نقاط مختلف یزد سوابق معدن کاری باستانی و تاریخی وجود دارد اما معدن کاری  به صورت کلاسیک سابقه نزدیک به یک قرن را  در این استان داشته که بنیانگذاری آن توسط بخش خصوصی بوده  ولی در چهار دهه گذشته از سوی بخش حاکمیتی و شرکت‌های دولتی سرمایه گذاری سنگین در حوزه معادن سنگ آهن صورت گرفته که این شایسته تقدیر است ولی فعالیت شرکت های دولتی نباید به گونه ای باشد که فضا را برای معدن کاری بخش خصوصی تنگ کند و شرکتهای دولتی با ابزار حاکمیتی خود به سهولت کار را پیش رو دارند ولی بخش خصوصی در پیچ و خم صدور مجوزها زمان طلایی را از دست بدهد.
خوشبختانه اکنون بخش خصوصی در استان یزد در تولید معادن فلزی به ویژه سنگ آهن و سرب و روی جایگاهی خوبی دارد و به واسطه وجود معادن غنی کانی های صنعتی و خاک نسوز در این استان صنعت تولید کاشی و سرامیک به شکل گسترده ای رشد داشته و به نحوی که اکنون ۶۰ درصد از تولید کاشی و سرامیک کشور در این استان صورت می گیرد که این به واسطه معادن خاکهای صنعتی و نسوز استان یزد به فعالیت معدنکاران بخش خصوصی است.  در صنعت سنگ نیز استان یزد رتبه ششم تولید سنگ کشور را دارد که تماماً توسط بخش خصوصی صورت می گیرد.
*خانه معدن یزد برای تمرکز زدایی و حل مشکلات در داخل استان چه اقداماتی را انجام داده است؟
مهمترین این اقدامی که توسط خانه معدن در حل مشکلات معدنکاران در داخل استان صورت گرفته برگزاری جلسات فصلی با مسئولین استانی و نمایندگان بخش معدن است به نحوی که در این جلسات نمایندگانی از معادن فلزی، معادن سنگ ساختمانی، معادن خاک های صنعتی، معادن شن و ماسه و گروه پیمانکاران معدنی حضور داشته و مسائل خود را مطرح می‌کند و خروجی آن به عنوان خلاصه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح می شود.
*فعالان بخش معدن در این استان چگونه باید مسائل و مشکلاتشان را به خانه معدن منتقل کنند؟
معدنکاران استان عموماً به صورت مراجعه به دفتر خانه معدن و یا تماس تلفنی با بدنه این انجمن یا از طریق سایت اینترنتی خانه معدن یزد ‌موارد و مستندات خود را ارائه می‌کنند که در بخش کارشناسی مورد بررسی قرار گرفته و سپس از معدن کار جهت توضیحات حضوری دعوت به عمل می آید و در اولین جلسه تعاملی خانه معدن یزد با مسوول این موضوع مورد بررسی رسیدگی قرار می‌گیرد.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین