شنبه 8 ارديبهشت 1403 شمسی /4/27/2024 5:15:19 AM
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد هشدار داد:

 نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: در بازار فولاد از طریق قیمت دستوری نمی توانیم تورم را کنترل کنیم و هیچ منافعی برای مصرف‌کنندگان به دنبال ندارد و تنها واسطه ها و دلالان سود می‌برند.
قیمت‌گذاری دستوری به صنعت فولاد و معدن آسیب می‌زند
بهادر احرامیان در گفت‌وگو با《بیرونیت》با بیان مطلب فوق اظهار کرد: در چهار سال گذشته و به ویژه از اواخر سال ۹۶ التهابات ارز در بازار آغاز شد شاهد بودیم که دولت در تلاش است که قیمت دستوری  را برای کنترل بازار اجرایی کند.
او با بیان اینکه یکی از اقداماتی که دولت در صنعت فولاد و به ویژه در دوران معاونت «دکتر سرقینی » شاهد آن بود، عرضه اجباری فولاد در بورس کالاست، افزود: تفاوت در نرخ بازار سود هنگفتی را نصیب دلالان کرد و هیچ کمکی به مصرف کنندگان نشد. تجربه ثابت کرده است که اگر انسان مسیری را به اشتباه می پیماید با عقل سلیم خود می‌تواند راه حلی را برای آن بیابد. عرضه اجباری در بورس فرمول متعددی داشت و هدف این بود که قیمت فولاد در ساخت مسکن و خودرو کاربردی باشد اما سوال اینجاست که با کنترل قیمت فولاد اکنون قیمت خودرو و مسکن ثابت مانده است؟
او با اشاره به اینکه اعمال قیمت دستوری در صنعتی تاثیر مطلوبی ندارد بیان کرد: از طریق قیمت دستوری نمی توانیم تورم را کنترل کنیم و هیچ منافعی برای مصرف‌کنندگان به دنبال ندارد و تنها واسطه ها و دلالان سود می‌برند.
نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه دولت روزانه ۲۵ هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌کند، تصریح کرد: افزایش نقدینگی نقش مستقیمی در التهاب بازار دارد. زمانی به اتفاقات در صنعت فولاد می‌توانستیم ایراد بگیریم که قیمت مرغ، موبایل و خودرو در بازار آرامش دارد اما در حال حاضر افزایش قیمت را در تمامی صنوف شاهد هستیم بنابراین ایراد از صنعت فولاد نیست.
به گفته وی، شرایط اعمال قیمت‌گذاری دستوری کاملاً غلط است و در این مسیر نمایندگان مجلس با نفی قیمت‌گذاری دستوری نقش بسزایی را ایفا کردند که قابل تقدیر است.
نایب رئیس انجمن فولاد با تاکید بر اینکه محصولات معدنی هم از نرخ دستوری آسیب دیده‌اند، اظهار کرد: نرخ محصولات معدنی ضریب محصولات فولاد است و پایه نگه داشتن قیمت فولاد، به پایین نگه داشتن قیمت محصولات معدنی منجر می شود و در این بخش با معدنکاران موافق هستم که آنها بیشتر از صنعت فولاد متضرر شدند.
احرامیان با اشاره به روند بازار سرمایه بیان کرد: یکی از دستاوردها در سال های گذشته رونق و توسعه بازار سرمایه است که حرکت خوبی شکل گرفته و اگر تداوم پیدا کند طلیعه خوبی برای اقتصاد کشور رخ خواهد داد و منابع مالی بنگاه‌ها و صنایع تامین خواهد شد. سیاست دستوری قیمت گذاری برای محصولات فولاد یک «سم» است‌. طبق  آنچه که نمایندگان مجلس هم با آن موافق بودند اگر عرضه فولاد از طریق بورس کالا اتفاق بیفتد بسیار اثرگذاری مثبتی خواهد داشت.
نایب رئیس انجمن فولاد در پایان گفت: متاسفانه تفکر اشتباهی وجود دارد که معتقدند اگر قیمت فولاد را آزاد بگذاریم، مطابق با قیمت دلار رشد فزاینده خواهد داشت و مشکلات بسیاری را برای صنعتکاران ایجاد خواهد کرد که این تصور مطلقا اشتباه است. قیمت فولاد سیال است. قیمت فولاد سیال است و با نوسانات قیمت دلار تغییر خواهد کرد. بنابراین اگر به درستی در این صنعت تصمیم بگیریم و قیمت دستوری را صرف نظر کنیم تعادل در بازار ایجاد خواهد شد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین